Handelsvillkor

Allmän information

Gældende fra den 01.11.2023

www.cocoon-company.se ägs av Cocoon Company ApS

Cocoon Company ApS
Erhvervsparken 1
8882 Faarvang
Danmark
CVR: 33599994

 

Betalning

Alla priser på www.cocoon-company.se inkluderar moms.

Möjliga betalningsalternativ:

- Dankort
- VISA
- MasterCard
- MobilePay
- Mastercard/VISA Debet
- Klarna - Köp nu. Betala senare.

Du kan välja att betala med Klarna. Klarna kommer att erbjuda dig specifika betalningsvillkor. För ytterligare information eller frågor angående din betalning, besök Klarnas hemsida eller kontakta Klarnas kundtjänst.

Om du betalar med betalkort är detta kostnadsfritt för privata korttyper utgivna inom EU.

Reservation av belopp
Vid betalning med internationella betalkort - som Visa och MasterCard - kommer betalningen att reserveras på ditt konto i enlighet med villkoren för ditt kort, tills:

  • Vi höjer beloppet när vi skickar varan från vårt lager, eller
  • Pengarna frigörs i enlighet med avtalet med din kortutgivare

Ovanstående gäller Dankort, MasterCard, VISA, MobilePay, Google Pay och Apple Pay.
Reservationen på kortet är giltig i 7 arbetsdagar. Därefter är det upp till din kortutgivare hur länge beloppet kan vara tillgängligt och när bokningen annulleras och beloppet görs tillgängligt på ditt konto igen. Du kan läsa mer om reglerna för just ditt kort från din kortutgivare.

Om du har betalat din vara via banköverföring omfattas du som köpare inte av Invändningsordningen. Detta gäller även om du betalar via PayPal. Läs mer om villkoren på PayPals hemsida.

Vid utsålda varor eller försenad leverans strävar Cocoon Company ApS efter att så snart som möjligt informera kunden om detta, och hur parterna kan lösa ärendet – t.ex. genom att kreditera köpet, eller råd om att hitta en liknande vara i Cocoon Companys urval.

Reservation tas alltid för tekniska fel, stavfel, slut i lager, prisändringar från leverantörer samt förändringar i dansk moms och skatter. Om ett pris är uppenbart felaktigt och kunden rimligen borde ha insett detta, är Cocoon Company ApS inte skyldig att leverera produkten i fråga till felaktigt pris.

Kreditbevis
Kreditbevis från Cocoon Company ApS utfärdas elektroniskt och ska lösas in på vår hemsida. Ett kreditbevis utfärdat från vår webbshop www.cocoon-company.se kan endast användas i webshopen och inte i vår konceptbutik. Om kreditkupongen används för köp av varor till ett värde som är lägre än det insatta beloppet, kommer det resterande värdet att finnas kvar på kortet.
Kuponger från Cocoon Company ApS är giltiga i 3 år från utfärdandedatum.

 

Frakt

Leverans av varor från www.cocoon-company.se anses ha skett när konsumenten tagit emot varan. Varor skickas med DB Schenker eller PostNord. Leveranstid 3-5 dagar, om inte annat anges vid beställning eller överenskommelse mellan Cocoon och kunden. Vi skickar inte beställningar på helger eller helgdagar. Leverans sker till den leveransadress som kunden uppgett.

Observera att på hektiska dagar som Black Friday kan vi inte garantera att ditt paket levereras till den valda paketbutiken om det är fullt.

Se detaljerade leveransalternativ och leveranspriser här.
I Sverige kostar frakten följande:

DB Schenker leverans till paketbutik: 150,00 SEK
Vid leverans till paketbutiken är det fri frakt vid köp över 1000,00 SEK
DB Schenler levererar paketet till en paketbutik. Mottagaren får information om detta via de kontaktuppgifter som kunden lämnat. Efter 7 kalenderdagar returnerar paketet till avsändaren. DB Schenker förbehåller sig rätten att leverera till en annan paketbutik än den som kunden valt.

Privat leverans med transportör: beror på produkten
Större och tunga paket, såsom större madrasser, bäddmadrasser och sängar, levereras med transportör. Beställningar som skickas med transportör levereras så snart som möjligt, och därför är det inte möjligt att ange en specifik tidpunkt för leverans.

Om det inte finns angivet ställe där paketet kan lämnas måste det finnas någon som tar emot varan. Om paketet ska lämnas ska det meddelas i förväg var paketet ska lämnas, på kundens egen risk. Transportören ska ha ett telefonnummer på vilket han kan meddela när han räknar med att komma till leveransadressen.

Fraktskador
När paketet kommer är det viktigt att du innan du kvitterar mottagandet kontrollerar om förpackningen och ev. varan är skadad. Om det är det måste du invända och ange på ditt kvitto vad som är fel. Om du inte gör det kan transportföretaget frånsäga dig allt ansvar för transportskadan. Du måste meddela oss omedelbart vid skada på oss, och senast inom 24 timmar. Ta gärna ett foto på förpackningen innan du packar upp varan, så är du säker på att ha dokumentation om det visar sig att varan är skadad.

Paketet ej hämtat
Om du inte har hämtat ut ditt paket från paketbutiken inom angiven tidsfrist (se ovan "leverans till paketbutik") kommer paketet att returneras till Cocoons lager. Vi förbehåller oss då rätten att ta ut en avgift motsvarande våra faktiska utgifter i samband med GLS transport av paketet. Om beställningen därefter avbryts i enlighet med ångerrätten dras en avgift på 249 SEK, motsvarande fraktkostnaderna för att ta emot ett ej levererat paket tillbaka i DK.

I de fall en konsument inte hämtar ut paketet i paketbutiken, och det därför returneras olevererat, är det viktigt att vara medveten om att detta inte kan betraktas som en besvikelse för köpet. En hävning av köpet kan endast ske om du uttryckligen meddelar att du vill ångra. Du kan därför som regel inte ångra dig, bara genom att inte ta emot paketet.

Om du önskar få paketet skickat igen tas ingen avgift ut för retur av paketet. Istället kan paketet skickas om mot en normal fraktavgift i linje med prislistan ovan.

 

Ångerrätt

Som konsument har du 14 dagars ångerrätt när du handlar på vår hemsida. Ångerfristen löper ut 14 dagar efter den dag du mottog din vara. Har du beställt flera olika varor i en beställning, men de levereras individuellt, löper tidsfristen från den dag du får den sista varan.

Tidsfristen innebär att du har 14 dagar på dig från mottagandet att meddela oss att du vill ångra ditt köp. Om du vill utnyttja din ångerrätt måste du skicka ett mail till shop@cocooncompany.dk, där du uttryckligen meddelar att du vill ångra köpet, eller delar av köpet. Du kan inte ångra köpet genom att vägra ta emot varan utan att samtidigt meddela oss (se ovan: "paket ej hämtat").

Inga återbetalningar ges på varor köpta i vår fysiska butik, men varor kan returneras och bytas mot kreditbevis. Byten kan endast göras i butiken mot uppvisande av originalkvitto och inom 14 dagar.

Ånger av del av köpet
Om du har köpt flera varor av oss har du möjlighet att returnera en eller flera varor, även om de köpts i en beställning. Du ska dock vara medveten om att rabatten på ett paketerbjudande kräver köp av hela paketet. Skulle du därför vilja ångra köpet av en produkt från ett startpaket eller paket så gäller därför den tillhörande rabatten som ges på paketerbjudandet inte längre. Rabatten i fråga, som gavs på paketet när beställningen gjordes, dras därför av från returbeloppet vid återbetalning. Observera även att du inte får tillbaka fraktkostnaderna om du ångrar delar av ditt köp.

Lämna tillbaka
När du har meddelat oss att du vill ångra ditt köp har du 14 dagar på dig att skicka tillbaka varan till oss. Du måste själv betala för att paketet ska returneras och du är ansvarig om det uppstår skador under transporten. Som avsändare ansvarar du för adekvat och korrekt förpackning och märkning med en (och endast én etikett) adekvat etikett på förpackningen.

Du kan köpa en returetikett här.
OBS: Var uppmärksam på att större produkter som har skickats med transportör inte kan returneras via returetiketten nedan.
Paket under 10 kg.
Paket över 10 kg.

Vissa varor kan inte returneras med vanlig post. Detta gäller för:

  • Föremål större än 300 cm (omkrets + längd) och 20 kg. Dessa kommer även att levereras med transportör.
  • Om du vill returnera en produkt som inte kan returneras med vanlig post, kontakta vår kundtjänst på shop@cocooncompany.dk och fråga om andra alternativ.
  • Varor där kunden har accepterat att varan har ett fel.

Ingen ångerrätt
Dessa produkter kan inte avbokas:

  • Varor som är tillverkade enligt dina specifikationer eller har fått en distinkt personlig prägel, till exempel specialsydda kapokprodukter.
  • Förseglade varor som av hälsoskydds- eller hygienskäl inte lämpar sig för retur och där förseglingen är bruten. Till exempel eteriska oljor. För dessa varor gäller ångerrätten endast om originalförpackningen är intakt.

Varans skick när du skickar tillbaka den
Var uppmärksam på att vi, för våra andra kunders skull, ställer krav på varornas skick. Om varan har tappat i värde och det beror på att du har använt den på annat sätt än vad som var nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och funktionssätt, kan du endast få tillbaka en del av köpeskillingen. Hur mycket du kan få tillbaka beror på varans kommersiella värde, och i vissa fall kan det innebära att du bara kan få tillbaka fraktkostnaderna. Det kan vara i de fall produkterna visar tecken på att ha använts eller helt enkelt packats upp i ett rum med damm, boskap eller rök, där man anser att varan inte kommer att kunna säljas vidare till annan kund. Packa istället varan försiktigt i en låda som är tillräckligt stor så att varan inte blir skrynklig. Originaletiketter får inte tas bort om varan ska returneras. Om originalförpackningen saknas kan detta leda till att varans värde minskar.

Återbetalning av köpesumman
Om du ångrar ditt köp får du pengarna tillbaka. Om varan är försämrad drar vi av det belopp du är ansvarig för.
Vi returnerar pengarna med samma betalningsmedel som du använde vid köpet, om vi inte har kommit överens om annat.

Vi kan hålla inne betalningen tills vi mottagit varan och max 10 dagar därefter.

Varan skickas till:
Cocoon Company ApS
Att: Kundeservice
Erhvervsparken 1
8882 Faarvang
Danmark

Vi tar endast emot paket som skickas direkt till adressen.

Du kan också ångra köpet genom att meddela oss och lämna in det personligen till ovanstående adress. Detta måste göras efter överenskommelse med kundtjänst på tel 40491149 eller maila till shop@cocooncompany.dk.

 

Reklamationsrätt

När du handlar hos oss som konsument gäller köplagens regler för köp av varor. Det innebär att du har rätt att klaga i 24 månader.
Om ditt klagomål är berättigat innebär det att du antingen kan få varan reparerad, utbytt, pengarna tillbaka eller avdrag på priset, beroende på den specifika situationen. Som konsument måste du annonsera inom "skälig tid" efter att du upptäckt felet.

Om du har en produkt som du skulle vilja klaga på, skicka ett e-postmeddelande till shop@cocooncompany.dk med bilder på produkten och problemet, och med en detaljerad beskrivning av reklamationen. Tillsammans tar vi reda på om vi kan godkänna reklamationen utan att se varan fysiskt, eller om vi behöver få tillbaka varan och bedöma problemet fysiskt. Om reklamationen är berättigad, eller om vi behöver skicka tillbaka varan för bedömning, skickar vi dig en returetikett som du kan använda för att skicka tillbaka varan. Varan ska alltid skickas tillbaka i rätt förpackning så att varan inte kan skadas under transporten. Som avsändare ansvarar du för adekvat och korrekt emballage samt att paketet skickas med endast en etikett på paketet. Tänk på att även få ett kvitto för att skicka varan ifall paketet skulle försvinna från transportören.

 

Integritetspolicy

Vi behöver följande information när du handlar hos oss:
Namn, adress, telefonnr. och e-postadress.

Vi registrerar och vidarebefordrar de personuppgifter som är nödvändiga för att kunna leverera varorna till dig. Personuppgifterna registreras hos Cocoon Company ApS och lagras i fem år, varefter informationen raderas. Vi samarbetar även med en rad andra företag som lagrar och behandlar data. Företagen behandlar endast information för vår räkning och får inte använda den för sina egna syften.

Vi samarbetar endast med databehandlare i EU eller i länder som kan ge din information tillräckligt skydd.
Personuppgiftsansvarig på www.cocoon-company.se är Martin Dahlmann.

Du har rätt att få information om vilka uppgifter vi behandlar om dig.
Om du anser att informationen är felaktig har du rätt att få den rättad. I vissa fall är vi skyldiga att radera dina personuppgifter om du ber om det. Det kan t.ex. vara om dina uppgifter inte längre är nödvändiga i förhållande till det syfte för vilket vi skulle använda dem. Du kan också kontakta oss om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med lagen. Du kan skriva till oss på: shop@cocooncompany.dk.

Klarna
För att kunna erbjuda dig Klarnas betalningsmetoder kan vi vidarebefordra dina personuppgifter i form av kontakt- och beställningsuppgifter till Klarna i kassan, så att Klarna kan bedöma om du är kvalificerad för deras betalningsmetoder och för att skräddarsy dessa betalningar metoder till dig. Dina personuppgifter som överförs behandlas i enlighet med Klarnas egen integritetspolicy.

Du kan läsa vår utökade integritetspolicy HÄR

 

Cookiepolicy

En cookie är en liten datafil som skickas till webbläsaren och lagras där så att en webbplats kan känna igen din dator. Alla webbplatser kan skicka cookies till din webbläsare om webbläsarinställningarna tillåter det. Webbplatser kan endast läsa information från cookies som de har lagrat själva och kan inte läsa cookies från andra webbplatser. Det finns två typer av cookies: permanenta och temporära (sessionscookies). Permanenta cookies lagras som en fil på din dator under en längre period. Sessionscookies placeras tillfälligt på din dator när du besöker en webbplats, men försvinner när du stänger sidan, vilket innebär att de inte permanent lagras på din dator. De flesta företag använder cookies på sina webbplatser för att förbättra användbarheten, och cookies kan inte skada dina filer eller öka risken för virus på din dator.

Vad använder vi cookies till?
Många funktioner på en webbplats är beroende av att en cookie placeras när en användare besöker en webbplats, så först och främst ställer vi in ​​cookies för att ha en fungerande sida. Vi använder också både 1:a parts och 3:e parts cookies för att förbättra användarupplevelsen på vår webbplats och erbjuda relevant marknadsföring. När en tredjepartscookie ställs in betyder det att vi har tillåtit en tredje part, som t.ex ett socialt media, Google Analytics eller liknande. att placera en cookie i din webbläsare när du besöker vår webbplats.

Du kan läsa vår utökade cookiepolicy HÄR

 

Tillgång till klagomål

Om du som konsument vill klaga på ditt köp ska du kontakta shop@cocooncompany. Om vi ​​inte kan hitta en lösning kan du skicka ett klagomål till EU-kommissionens onlineklagomålsportal här - http://ec.europa.eu/odr

 

 


 

Handelsbetingelserne er senest opdateret d. 31.10.2023