Byt & returnera Ångerrätt Som konsument har du 14 dagars ångerrätt när du handlar på vår hemsida. Ångerfristen löper ut 14 dagar efter den dag du mottog din vara. Har du beställt flera olika varor i en beställning, men de levereras individuellt, löper tidsfristen från den dag du får den sista varan. Tidsfristen innebär att du har 14 dagar på dig från mottagandet att meddela oss att du vill ångra ditt köp. Om du vill utnyttja din ångerrätt måste du skicka ett mail till shop@cocooncompany.dk, där du uttryckligen meddelar att du vill ångra köpet, eller delar av köpet. Du kan inte ångra köpet genom att vägra ta emot varan utan att samtidigt meddela oss (se ovan: "paket ej hämtat"). Köp i vår fysiska butik Inga återbetalningar ges på varor köpta i vår fysiska butik, men varor kan returneras och bytas mot kreditbevis. Byten kan endast göras i butiken mot uppvisande av originalkvitto och inom 14 dagar. Byta Vid byte ska du göra en ny beställning och skicka tillbaka den gamla beställningen. Vi hanterar din retursändning så snabbt vi kan och återbetalar köpesumman, se våra returvillkor. Ånger av del av köpet Om du har köpt flera varor av oss har du möjlighet att returnera en eller flera varor, även om de köpts i en beställning. Du ska dock vara medveten om att rabatten på ett paketerbjudande kräver köp av hela paketet. Skulle du därför vilja ångra köpet av en produkt från ett startpaket eller paket så gäller därför den tillhörande rabatten som ges på paketerbjudandet inte längre. Rabatten i fråga, som gavs på paketet när beställningen gjordes, dras därför av från returbeloppet vid återbetalning. Observera även att du inte får tillbaka fraktkostnaderna om du ångrar delar av ditt köp. Returnering När du har meddelat oss att du vill ångra ditt köp har du 14 dagar på dig att skicka tillbaka varan till oss. Du måste själv betala för att paketet ska returneras och du är ansvarig om det uppstår skador under transporten. Som avsändare ansvarar du för adekvat och korrekt förpackning och märkning med en (och endast én etikett) adekvat etikett på förpackningen. Returlabel Du kan köpa en returetikett här: www.dbschenker.com Vissa varor kan inte returneras med vanlig post. Detta gäller för: Föremål större än 300 cm (omkrets + längd) och 20 kg. Dessa kommer även att levereras med transportör. Om du vill returnera en produkt som inte kan returneras med vanlig post, kontakta vår kundtjänst på shop@cocooncompany.dk och fråga om andra alternativ. Krav på förpackning av returpaket Var uppmärksam på att vid returnering av varor är det kundens ansvar att säkerställa att returpaketet uppfyller transportörernas regler för godkända paket. Detta innebär att paketet ska vara korrekt förpackat och uppfylla följande krav: Paketet ska ha 5-6 raka och intakta sidor. Det ska vara täckt av godkänt förpackningsmaterial (kartong, plast, kraftig folie eller frigolitplast) hela vägen runt. Det ska ha en regelbunden form så att det kan staplas. Om dessa krav inte uppfylls, kommer paketet att klassificeras som icke-konformt av transportören och kan medföra extra avgifter. Exempel på icke-konforma paket inkluderar: dunkar, behållare, flaskor, rullar, rör, metallboxar, däck och säckar. Om vi tar emot ett icke-konformt returpaket och får extra kostnader från transportören, kommer dessa kostnader att vidarefaktureras till kunden. Vi rekommenderar därför att du säkerställer att ditt returpaket uppfyller transportörens krav innan du skickar det. Har du frågor om korrekt förpackning, är du välkommen att kontakta oss för vägledning. Ingen ångerrätt Dessa produkter kan inte avbokas: Varor som är tillverkade enligt dina specifikationer eller har fått en distinkt personlig prägel, till exempel specialsydda kapokprodukter. Förseglade varor som av hälsoskydds- eller hygienskäl inte lämpar sig för retur och där förseglingen är bruten. Till exempel eteriska oljor. För dessa varor gäller ångerrätten endast om originalförpackningen är intakt. Varor där kunden har accepterat att varan har ett fel. Varans skick när du skickar tillbaka den Var uppmärksam på att vi, för våra andra kunders skull, ställer krav på varornas skick. Om varan har tappat i värde och det beror på att du har använt den på annat sätt än vad som var nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och funktionssätt, kan du endast få tillbaka en del av köpeskillingen. Hur mycket du kan få tillbaka beror på varans kommersiella värde, och i vissa fall kan det innebära att du bara kan få tillbaka fraktkostnaderna. Det kan vara i de fall produkterna visar tecken på att ha använts eller helt enkelt packats upp i ett rum med damm, boskap eller rök, där man anser att varan inte kommer att kunna säljas vidare till annan kund. Packa istället varan försiktigt i en låda som är tillräckligt stor så att varan inte blir skrynklig. Originaletiketter får inte tas bort om varan ska returneras. Om originalförpackningen saknas kan detta leda till att varans värde minskar. Återbetalning av köpesumman Om du ångrar ditt köp får du pengarna tillbaka. Om varan är försämrad drar vi av det belopp du är ansvarig för. Vi returnerar pengarna med samma betalningsmedel som du använde vid köpet, om vi inte har kommit överens om annat. Vid betalning med kreditkort tar det bara några dagar innan du får dina pengar. Om du betalar via banköverföring, faktura eller genom någon av våra delbetalningslösningar kan det dock ta upp till 30 dagar innan pengarna visas på ditt konto. Det kan ta upp till 10 arbetsdagar innan din returnering kommer in i vårt lager, returärendet avslutas och beloppet återbetalas. Reservation för att det kan vara längre handläggningstid i samband med semesterperioder och helgdagar. Vi kan hålla inne betalningen tills vi mottagit varan och max 10 dagar därefter. Betalkort: Några dagar Banköverföring/faktura: Upp till 30 dagar Behandlingstid: Upp till 10 arbetsdagar Varan skickas till: Cocoon Company ApS Att: Kundeservice Erhvervsparken 1 8882 Faarvang Danmark Vi tar endast emot paket som skickas direkt till adressen. Du kan också ångra köpet genom att meddela oss och lämna in det personligen till ovanstående adress. Detta måste göras efter överenskommelse med kundtjänst på tel 40491149 eller maila till shop@cocooncompany.dk. Paketet ej hämtat Om du inte har hämtat ut ditt paket från paketbutiken inom angiven tidsfrist (se ovan "leverans till paketbutik") kommer paketet att returneras till Cocoons lager. Vi förbehåller oss då rätten att ta ut en avgift motsvarande våra faktiska utgifter i samband med DB Schenkers transport av paketet. Om beställningen därefter avbryts i enlighet med ångerrätten dras en avgift på 249 SEK, motsvarande fraktkostnaderna för att ta emot ett ej levererat paket tillbaka i Sverige. I de fall en konsument inte hämtar ut paketet i paketbutiken, och det därför returneras olevererat, är det viktigt att vara medveten om att detta inte kan betraktas som en besvikelse för köpet. En hävning av köpet kan endast ske om du uttryckligen meddelar att du vill ångra. Du kan därför som regel inte ångra dig, bara genom att inte ta emot paketet. Om du önskar få paketet skickat igen tas ingen avgift ut för retur av paketet. Istället kan paketet skickas om mot en normal fraktavgift i linje med prislistan ovan. Reklamationsrätt När du handlar hos oss som konsument gäller köplagens regler för köp av varor. Det innebär att du har rätt att klaga i 24 månader. Om ditt klagomål är berättigat innebär det att du antingen kan få varan reparerad, utbytt, pengarna tillbaka eller avdrag på priset, beroende på den specifika situationen. Som konsument måste du annonsera inom "skälig tid" efter att du upptäckt felet. Så här gör du: Skicka ett mail till shop@cocooncompany.dk Inkludera bilder på produkten och problemet Beskriv problemet detaljerat Vi bedömer om varan behöver returneras Vid godkänd reklamation skickar vi en returlabel Om du har en produkt som du skulle vilja klaga på, skicka ett e-postmeddelande till shop@cocooncompany.dk med bilder på produkten och problemet, och med en detaljerad beskrivning av reklamationen. Tillsammans tar vi reda på om vi kan godkänna reklamationen utan att se varan fysiskt, eller om vi behöver få tillbaka varan och bedöma problemet fysiskt. Om reklamationen är berättigad, eller om vi behöver skicka tillbaka varan för bedömning, skickar vi dig en returetikett som du kan använda för att skicka tillbaka varan. Viktigt att komma ihåg: Varan ska alltid skickas tillbaka i rätt förpackning så att varan inte kan skadas under transporten. Som avsändare ansvarar du för adekvat och korrekt emballage samt att paketet skickas med endast en etikett på paketet. Tänk på att även få ett kvitto för att skicka varan ifall paketet skulle försvinna från transportören. Har du ytterligare frågor om retur eller reklamation? Kontakta vår kundtjänst